michelle-naar-australie.reismee.nl

Adelaide naar Melbourne

Hallo lieve vriendjes,

Het zit er op! Mijn laatste dag in Australie! Maar natuurlijk heb ik nog veel te vertellen over mijn trip van Adelaide naar Melbourne.

Ik kwam aan in Adelaide laat in de avond. De volgende dag zag in mijn reismaatje voor het eerst. Een nederlands meisje. Samen doorgesproken wat we wouden zien en ik heb snel een schema gemaakt hoe we konden rijden. Spannend en zo veel zin in.
Eerst die dag Adelaide nog even verkennen. Helaas viel hier niet erg veel te zien haha. Veel kerken wat erg mooi was maar het was erg rustig voor een stad. De botanical gardens maar weer opgezocht en even in rond gelopen. Ik vraag me af hoeveel botanic gardens ik tijdens mijn reis heb bezocht haha.

De volgende dag was het tijd op de campervan op te halen. Dat is toch even anders dan een auto haha. Wat een groot ding en lang en breed en help. In Adelaide gelijk de grote weg op en ik achter het stuur. Dat was wel even raar want heb hier alleen nog maar op rustige wegen of op het strand gereden. Links rijden zit al in het system en de grote van de wagen wende ook wel snel. De eerste dag was het veel rijden zonder echt iets te zien. 177 km recht door en uiteindelijk 300 km verder aangekomen op de camping plaats. Tussendoor zijn we even gestopt bij een rivier, waar geen water meer in stond haha maar het uitzicht was erg mooi. Nou dan moet er gekookt worden, we hadden 2 gaspitjes een koelkast en een wastafel met water in onze camper. Het is wel geinig hoor haha. De achterbank kon je omtoveren tot een bed wat nog best wel sliep ook. Ook dag 2 was veel rijden en met mijn vingers gekruisd hoopte ik geen kangoeroe aan te rijden. Deze trip meer dode kangoeroes langs de weg zien liggen dan dat ik ze levend heb gezien in 7 maanden. Dag 3 eindelijk in de bewoonde wereld en op pad. Mount Gambier. We kwamen langs een mooie blue lake wat is ontstaan door een ondergrondse uitbarsting in een berg. Maar ik zat maar te zoeken naar die berg die mount gambier heet. Zoveel bergen om ons heen. We kwamen uit bij een andere berg. De Mount Schank. Ik kon niet wachten om het op te gaan. Mijn reismaatje was minder enthousiast, dat woord komt niet in haar woordenboek voor volgens mij haha. Ik rende hem bijna op en eenmaal boven keek je midden in de crater van de berg. WAUWWWW en nog beter.. er was een pad aangelegt helemaal rond om te crater heen. Heeel erg tof! Eenmaal weer beneden terug naar Mount gambier. Na wat bordjes te lezen bleek dat de stad Mount gambier OP de mount gambier lag. Ja dan kan je lang zoeken he haha. De volgende stop was Cape bridgewater. De weg er naar toe was door de Bergen en super leuk om te rijden. Hier een mooi strand. Helaas zat het weer niet echt mee. Dus de hele week niet aan het strand kunnen liggen. Hiernaast lag een plekje met blowholes. Gaten/kraters in de grond en er stonden wel 20 windmolens, zou zo nl kunnen zijn met een mooier uitzicht dan wel haha. Die avond sliepen we op een betaalde camping. Dat betekende douchennnnn haha. En de campervan kon even aan de stroom, water bijgevuld en de volgende dag gingen we naar de Grampians.

Mijn favoriete plek aan het zuiden van Australie, de Grampians is een natural park. Tijd om te hiken!! Had van vele mensen over de pinnacle walk gehoord. Scheen erg mooi te zijn. Nou gelukkig wou mevrouw met me mee, anders was ik alleen gegaan haha. 2,2 km heen en 2,2 terug. Niks toch? Een kleine omweg gepakt via de Grand canyon. Wat mooi! Wat een rotsen en elke meter verder werd het mooier. Hopelijk kan ik zo nog wat foto's er bij voegen. En toen ging het stijl omhoog. er was wel een pad aangelegd maar was veel klauteren. Ik voelde me weer helemaal gelukkig. Zo mooi dat alles is en op elke mooie plek besef je even wat je aan het doen bent. Tussen hoge rotsen door naar de top. whaaah wat mooi weer. Ik ben even op het hoogste puntje gaan staan op de rand van een uitstekende rots. Dan kijk je even naar beneden en heb je helemaal niet het idee dat je zover naar boven bent geklommen.
In de middag de McKenzie falls opgezocht. Had wel foto's gezien maar het was in het echt nog mooier. Nog nooit zo'n breede waterval gezien. En omdat het zonnetje een beetje scheen was er ook nog een regenboog te zien beneden de waterval. Perfect toch!
De volgende dag nog een dagje in de Grampians. Had een korte hike route gevonden in het noorden van het park. Had geen idee wat voor wandeling het was maar mn reismaatje ging akkoord. Al was het gezelliger geweest alleen denk ik haha wat kan een mens klagen. Durfde de vraag " wat kom je eigenlijk in australie doen" niet te stellen haha. 1,2 km heen en weer terug. Nou korter kan niet toch? Al zuchtend ging ze mee. En ik dacht dat gister klimmen was, nou dit was gekkenhuis. Blijkbaar gingen we de berg op haha, Hollow mountain. Er was geen pad, alleen af en toe een gele pijl. Rotsen zo hoog dat ik soms dacht HOE kom ik hierop. We kwamen op een punt waar mevrouw niet meer mee wou. Ik liep een stukje verder om te kijken en liep vlak langs de clif van de berg. Dit kan het niet zijn dacht ik, we zijn verkeerd gelopen. Stukje terug gelopen kwamen we een Australische familie tegen. Loop maar met ons mee wij hebben hem al 10x beklommen. Voordat tante pollewop wat kon zeggen liep ik er al achteraan. Toch hadden we de goede route haha ik zei maar dit is toch gevaarlijk! Ik denk dat iemand ooit het gekke idee kreeg deze berg te beklimmen en nu ineens iedereen het doet haha. Maar proberen zo veel mogelijk aan de kant te blijven en verder klauteren. Wel echt gaaf hoor! De weg naar boven kwamen we nog een cave tegen, midden op de berg. De australische man vroeg of ik mee wou want ik moest dit zien. Tuurlijk ik ga wel mee haha. Op mn buik over de grond om onder stenen door te kruipen, door een gat heen en vervolgens weer door een gat naar boven. Het was heel mooi van binnen! Het laatste stuk naar boven liep schuin naar boven en hoef jullie bijna niet meer te vertellen dat het uitzicht prachtig was haha. Een hike als dit was ook weer nieuw voor mij, wat gaaf! Naar beneden was best lastig soms haha al die rotsen weer naar beneden. Toen was het tijd om weer helemaal naar beneden te rijden om de volgende dag aan de Great ocean road te beginnen.

De great ocean road is erg bekend. Het is 1 grote lange weg langs de zuidkust, met veel mooie stops tussendoor. Nou is het Pasen. En de mensen hier zijn helemaal gek geworden. Wat een drukte! Gelukkig doet bijna iedereen de gor vanaf Melbourne en stond de weg vanaf daar ook helemaal vast. Wij moesten naar Melbourne dus niemand op de weg haha. Wel waren alle campings al maanden volgeboekt en betekende dat dat we geen stroom meer konden krijgen. Warme yoghurt dan maar haha. Uiteindelijk heeft die het zelfs volgehouden zonder stroom. Hele mooie weg met uitzicht op de zee. Af en toe even stoppen om weer wat moois te bekijken, fotos maken en weer door. Voornamelijk rotsvormen, in een grot, een brug en de 12 Apostelen. Dat zijn stukken land die zijn afgebroken en nu rechtop in de zee staan. Het waren er 12 maar nu zijn er nog maar 7 over. Wel zitten er alweer scheuren in het vaste land dus wie weet komt er snel weer 1 bij.
De laatste 2 dagen kwamen we langs veel strandjes en wegen waar we koala's konden spotten. En dan kom je aan in Melbourne. De campervan ingeleverd en snel mijn reismaatje verlaten haha.

Dan kom je weer in een mega grote stad aan. Ik zal nooit geen stadsmeisje worden! Mezelf 2 dagen opgesloten in mn hostel ( met 17 andere op de kamer haha ) om al mijn laatste dingen eens even op een rijtje te zetten. Laatste hostels geboekt, trein ticket naar Sydney. oh ja.. en Bali! Toen had ik nog 2 dagen over en moest ik toch als kleine mier de grote stad in. Als hier de stoplichten op groen gaan nou berg je maar haha. Ik besloot de stad uit te lopen. Ander half uur lopen naar st. Kilda. Ik was net optijd voor de sunset en moest toen wachten tot het donker werd. Er is een lange pier waar als het donker is veel pinguins te zien zijn. Eerst zag ik niks, toen 1 toen 2 en toen liepen ze ineens overall! Heel klein en zo schattig. De volgende dag ging mijn trein naar Sydney pas in de avond, ik had een nachttrein geboekt. Die dag door de stad gelopen, veel straat artiesten gezien, mooie gebouwen en langs een oorlogsmonument gelopen. Indrukwekkend. En dan van de ene grote stad naar de ander. Terug waar het allemaal begon, Sydney.

Dik 6 maanden zijn voorbij gevlogen. Ik heb zoveel gedaan en zoveel gezien dat ik bijna niet meer weet hoe de oostkust er uit ziet haha. Ik heb veel nieuwe en leuke mensen leren kennen. Ik heb dingen gedaan die ik normaal gesproken nooit zou doen. Ik heb me open gesteld en ik ben zo ongelofelijk trots op mezelf en op alles wat ik heb gedaan.
Morgen vlieg ik naar Bali om mijn mooie reis af te sluiten. Mijn backpack is gepakt en ben er klaar voor. 5 dagen relaxen en natuurlijk ook nog even Bali verkennen. Na 7 maanden te hebben gereisd moet ik zeggen dat ik het leven uit een backpack graag weer even inruil voor een kledingkast.

Lieve lieve mensen, ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blogs. Mochten jullie de foto's willen zien als ik thuis ben.. neem maar een week vrij! Ik vond het leuk om jullie zo op de hoogte te houden.

Voor de laatste keer zeg ik See ya mates!!! See ya next week!

Perth en de westkust

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden maar de tijd vliegt hier voor mij voorbij!
Wat was ik kapot toen ik in Perth aankwam na al dat rondreizen in nieuw zeeland.
Maar het was weer tijd voor een nieuw avontuur. De westkust van australie!

Na 2 dagen veel bijgeslapen te hebben was het tijd om werk te zoeken. Binnen een dag kreeg ik een reactie. Werken bij Hello Fresh. Misschien kennen jullie het maar het is een bedrijf dat verse ingredienten aan de deur bezorgd. Aan mij ja ja, om bij mensen aan te kloppen en die boxen te verkopen. Klinkt dat niet leuk, verschrikkelijk! Maar goed, je moet wat. Ik kon gelijk beginnen dus besloot het een kans te geven. Met 10 andere in een busje op naar de wijk van die dag. Dan word je ergens gedropt met een plattegrondje en dan kan je beginnen. Begin natuurlijk erg raar maar het wende al snel. Niet leuk om de mensen te storen maar in Australie zijn de mensen erg aardig. Houden van een praatje en dat maakt het werk een stuk leuker. Al was ik er niet zo goed in haha. Verkoop praatjes aan de deur, wel goed voor mn engels haha. En natuurlijk een klein beetje geld verdiend wat ik kon gebruiken voor de westkust omhoog.

In m'n vrije weekenden in perth de leuke dingen gedaan. Zo ben ik een avond naar een park geweest waar als de zon onder gaat veel kangoeroes rond lopen. Erg tam en gewend aan de mensen. Eentje kwam er naast me zitten en keek recht in de camera toen ik een foto maakte. Wat een beesten! Een dagje naar Kings park. Flinke wandeling want het park was erg groot en daar aan vast zat de botanic garden. Lekker zweten want het is behoorlijk warm hier in Perth. Ik ben naar een strandje verderop geweest en heb de klokken geluid in de bell tower van Perth. Ook ben ik naar een eilandje verderop geweest. Rottnes island. Met de ferry naar het eiland toe en daar stond weer een mooi fietsje op me te wachten. Ik dacht, beetje fietsen en beetje aan t strand liggen want zo groot is het niet.. nou best wel. Waren een paar fietsroutes die je kon kiezen. Ik heb maar voor de grootste gekozen, het hele eiland rond. Er werd me al verteld dat het niet een vlakke route was. Des te beter, al mistte ik mijn racefiets wel op deze mooie plek. Quakkas gespot, dit zijn beestjes die alleen op rottnes te vinden zijn. Het is een soort rat maar het loopt als een kangoeroe haha erg lief. En toen zat ik hier al weer 4 weken. Perth is een stad maar niet zo druk, daar hou ik wel van. Mijn hostel zat best afgelegen dus ook lekker rustig. Toen ik al plannen aan het maken was om naar het zuiden te gaan bood het hostel een tour aan. Ik wou graag omhoog de westkust maar had geen maatje gevonden om een auto mee te huren en alleen is dat niet te doen. Zo blij dat deze tour aangeboden werd. Dan moet het zuiden nog maar even wachten.

Met een paar mensen van mijn hostel en wat andere mensen van andere hostels vertrokken we in een busje. Met Charlie, de eigenaar van mijn hostel. Hij reed de bus en zorgde voor lekker eten elke dag. Daar gingen we dan, met z'n 12e en al onze tenten. Want ja ja, 9 dagen kamperen! Wat is de westkust toch mooi. Zo anders dan wat ik hier al gezien heb. Zit vol verrassingen hier haha.
Helemaal op naar Exmouth met geweldige stops tussendoor. De eerste dag gingen we sandboarden, kan dat.. ja! Heb ik het gedaan..nee. We kregen een sandboard mee en een duikbril. Het waait nog al boven op de zandbergen. Dit is nog zacht uitgedrukt, het voelde alsof ik in een mega erge zandstorm te recht was gekomen en met dat duikbrilletje op zag ik nog steeds niks haha. En dan met dan board de berg af.. ik dacht het niet haha. Wel waren we allemaal wakker en klaar voor de trip. We kwamen langs de pinnacles. Een gebied met allemaal grote rotsen. Die kwamen ineens jaren geleden uit de grond zetten. Was erg mooi om te zien. Tegen de avond een camping gevonden en was het tijd om de tent op te zetten. Ik sliep samen met iemand uit mijn hostel. Het had wel wat zo in een tentje en eten maken en natuurlijk gezellig samen eten.
De volgende dag de tent afbreken en weer naar de volgende plek. Waar we vervolgens de tent weer op konden zetten haha. We zijn die dag naar Kalbarri natural park geweest. Een wandeling in een gorge naar beneden, naar een mooie rivier en prachtig uitzicht. Oh en had ik al verteld dat het 36 graden was? Pff zweten! En een ongename verrassing.. de vliegen. Je word er gek van, ze laten je niet met rust. Die dag nog een wandeling gedaan, naar de Window! Midden in het park heeft zich een raam gecrieerd, van rotsen. Wat een mooi uitzicht daar boven, uitkijkend op de rivier waar we eerder waren geweest.
De dag erna door naar Monkey Mia, nee geen aapjes.. maar wel dolfijnen. Op aruba heb ik al eens met dolfijnen gezwommen maar in het wild is natuurlijk ook erg gaaf. Ik dacht we moeten echt geluk hebben.. dat hadden we zeker. Tijdens je ochtend duik in de zee zwemmen ze letterlijk om je heen, geweldig!!! Die avond was het kamperen voor ervaren mensen haha, tussen de duimen in. Tent opzetten in het donker en je plasje doen boven op de duimen. Geen water, electra, wc, niks. Tijd voor een groot kampvuur en marshmellows!! Stokjes gevonden rondom de camping plek, ik vond het wel echt heel erg leuk. Minder leuk was de ochtend, het had zo hard gewaait dat mijn tent niet meer vast aan de grond stond. Toen mijn tent genootje de tent verliet waaide michelle dus weg. Ook goeiemorgen!
En eindelijk kwamen we aan in Coral bay, dit had ik op mn lijstje staan.. Snorkelen!! Heb horen zeggen dat het aan de westkust mooier is dan de Great barrier reef. Nou dat is zeker waar. Wat een vissen!!!! De dag erna weer gaan snorkelen en ook nog bij een andere plek wat zeker mijn favoriet is; Oyster stacks. Het koraal lag hoog dus de vissen zwommen echt naast je. Ik heb vissen gezien die ik nog nooit heb gezien, roggen, zeesterren en zelfs een inktvis! Ik was weer helemaal gelukkig en niemand die mijn lach nog van mijn gezicht kreeg die dag. De inktvis was best groot, hij hopte voorbij en kroog toen in zn huis/hol. Je zag z'n tentakels om hem heen, zo gaaf. Ik besloot iets dichterbij de gaan om hem te filmen toen die ineens met z'n hoofd naar buiten kwam. Met grote ogen keek die me aan en volgde waar ik heen ging. Toen ben ik maar even door gezwommen haha als ik was blijven filmpen boven z'n hoofd had hij denk ik snel wat inkt los gelaten. Maar wat gaaf om te zien, wat een andere wereld hier onder water.
En dan moet je langzamerhand weer terug.. veel mooie stranden gezien nog onderweg en bij een prachtig park geweest; Cape Range, in een klein uurtje wel 15 kangoeroes gezien. Het word bijna normaal haha. In het busje al rijdend door niemandsland, ezels, buffels, geiten, struisvogels, kangoeroes.. tof toch? Bij cape range was nog een mooie gorge te zien. Charles knife. Wij besloten dat we dit wel met de Grand canyon konden vergelijken, wat was het mooi! De hele westkust was mooi!

En toen weer terug in Perth, voelt het wel een beetje als thuis komen. Wat verlangde ik naar een bed! Maar een bed voor me alleen kon ik op m'n buik schrijven. Een vriendinnetje waar ik oud en nieuw mee heb geviert in Cairns aan de oostkust liet me weten naar Perth te komen. Maar bij mijn hostel waren geen bedden meer.. dan maar samen in bed haha. Het is wat dat reizen. Wel erg leuk om haar weer te zien.
Vandaag breng ik mijn dag door in de bieb, wat een foto's heb ik weer gemaakt. En ik moet me weer gaan voorbereiden op een nieuw avontuur.. het zuiden van Australie! Ik had een berichtje geplaatst op facebook en daar heeft een meisje op gereageerd. We hebben samen een camper gehuurd en daar gaan we samen de Great ocean road mee rijden. Spannend!!! En super veel zin in. Hoe dat is laat ik jullie snel weten! Zaterdag gaat mijn vlucht naar Adelaide en zal ik naar Melbourne rijden.

Seeeeee yah mates!

Het zuider eiland van Nieuw-Zeeland

Hé allemaal,

Bereid je voor op een lange blog haha.
Na de geweldige oversteek met de ferry naar het zuider eiland ben ik in Picton gebleven. Leuk dorpje wat grenst aan de Malborough sound, de grootste wijngaard van Nieuw-Zeeland. Klinkt goed hé. Ik had al een fiets gehuurd voor een paar dagen later want eerst ging ik nog naar Kaikoura. Deze plek staat bekend om de walvissen. Die heb ik helaas niet gezien, wel een super gave hike gedaan en veel zeehonden en dolfijnen gezien. Gewoon langs de zee lopen en dolfijnen zien springen, daar word iedereen toch blij van. En doe ik die hike dan alleen? Ja zeker, praat af en toe een beetje tegen mezelf maar verder gaat het goed hoor en ik vermaak me prima! Terug naar picton en de volgende dag werd ik opgehaald en naar de winery's gebracht. Daar stond mn fiets klaar, met helm en fel geel delta jasje.. ja die moest ik dragen. Sexy wel! Ik kreeg een kaart mee waarop stond aangegeven waar de proeverijen waren. Als een kind zo blij zat ik eindelijk weer eens op een fiets en wel in een hele mooie omgeving. 100 verschillende wijngaarden van allemaal kleine familie bedrijfjes, echt heel leuk en veel geleerd, en veel geproefd haha.

De volgende dag ging ik weer mee met de stray bus. Al snel weer nieuwe vriendjes gemaakt en kwam ik ook weer oude bekende tegen van het noorder eiland. Op naar abel tasman. Ik had hier over gelezen dat dit de plek was waar je moest kajakken want er waren veel zeehonden. Wat een raar ding zón kajak zeg. Ik had het nog nooit gedaan en voelde best onwennig. Gelukkig ging het na een tijdje goed en had ik tijd om om me heen te kijken, wauw! Weer even zón momentje dat ik mezelf moest knijpen. Ik hooptezodat ik een zeehond zou zien maar het was nog veel beter. Er waren er zoveel! Op de rotsen van een eiland waar ik langs kwam met kleine baby zeehondjes maar ook zwemmend vlak naast onze kajak. Ik kneep mezelf een paar keer maar ik maakte dit echt mee, echt zó tof!
De weg terug besloten we te hiken, na 3 uur kajakken 3 uur lopen. Stijl omhoog man, gelukkig waren we toen boven en was de rest vlak. Leuke route wel weer.

Door naar de west kust. Langs westport waar we een avondje hadden. Met de groep naar het strand gegaan. De buschauffeur had brooddeeg gemaakt, nu nog een kampvuur. Op het strand, hoe tof.. ik doe mee! Samen met 2 jongens hebben we vuur gemaakt. Altijd al eens willen doen. Oh en je had ons daarna moeten zien zitten met wat brooddeeg om een tak boven het vuur, smaakte prima!

Onderweg naar Frans josef zijn we nog gestopt bij wat mooie plekjes. Punakaiki, de pancake rocks. Door 2 verschillende soorten steen creëert de steen zich in laagjes.. pannenkoeken. Mooi wel! Weer een kleine wandeling gedaan waar we zeehonden konden zien, een foto stopje bij een glacier lake. Zo blauw, dat komt door de stof van de stenen. In franz josef had ik de heli hike op mn lijstje staan. Met een helicopter word je boven op de grootste glacier van Nieuw-Zeeland afgezet en doe je een hike boven op de glacier. 9 van de 10x word die gecanceld en dit keer had ik pech. Er zou een flinke storm aan komen. Nog steeds hoopte ik dat het door zou gaan maar toen ik wakker werd was die hoop weg. Ik kon niet meer naar buiten kijken want zo hard regende en waaide het. We zaten midden in de cyclone. We hadden geen stroom meer, geen warm water. Best heftig! In de avond met kaars licht een kaart spelletje gedaan in ons hutje haha.
De volgende dag konden we gelukkig vertrekken nadat er weer 1 weg open ging. Er was zoveel schade en alle wegen waren afgesloten. Hierdoor heb ik 2 mooie plekjes gemist, het stond hierzovast en die weg ging de dag later pas weer open. De oversteek van de westkust naar de oostkust omzode volgende dag weer verder naar het zuiden te gaan. Pas onderweg zag ik hoe erg het was. Gigantische bomen die uit de grond gerukt waren door de wind, elektriciteitsmasten over de weg, die blauwe glacier lake.. grijs met bomen. Kan iedergeval zeggen dat ik dat ook weer heb meegemaakt haha.

Na 2 lange dagen in de bus in queenstown aangekomen. Even een avondje relaxen maar de volgende dag alweer door. Het zuiden van het zuiden. Wat een route door de bergen,zogaaf. Af en toe even focussen want de wegen gingen van links naar rechts en op en neer. Op naar Milford sound, ik had een cruise geboekt van 2 uur. Het regende flink, weer pech? Niet echt, door de regen waren alle watervallen flink actief. Ik denk dat ik er wel 100 heb gezien. Wat een uitzicht!! De regen en mist maakte het allemaal wat mysterieus. Het zijn mooie foto's geworden!
In de avond sliepen we in gunns camp. Dit was vroeger een kamp voor de mensen die aan de tunnel werkte hier verder op. Samen met een reisgenootje sliep ik in een piep klein hutje. Koud!!!! Flink onder de dekens.

Door naar invercargill, niet veel van gezien helaas want het regende nog steeds. Tijd voor een film in de bios! En de volgende dag weer door. Ik dacht dat werken in een hotel zwaar was maar reizen is ook best zwaar. Elke dag alles uit de dag halen en weer door.. terug in Queenstown, nu voor 3 nachtjes. Best uitgeput van de afgelopen weken maar ik moest de laatste dagen nog alles er uit halen. Toch maar weer hiken, queenstown hill. Anderhalf uur stijl omhoog, zo stijl dat ik echt na elke 30 meter weer even stil moest staan. Maaaar het uitzicht was geweldig. Wat een bergen om me heen. In de lucht zag ik mensen paragliden en beneden zag ik Queenstown. De terug weg naar beneden duurde ongeveer een half uur haha ik wed dat als ik was gaan liggen ik zo naar beneden was gerold. Een extra dag daar gaf me de tijd om even te relaxen, een terrasje en even aan de lake gelegen. In de avond afscheid genomen van m'n reis maatje waar ik bijna het hele zuider eiland mee heb gereisd.

De volgende dag zat ik weer op de bus te wachten en hoorde ik mn naam. Leuk, weer een bekende! Een meisje waar ik de tongariro crossing mee heb gedaan. Op naar Mount Cook. De hoogste berg van Nieuw-Zeeland. De weg er naar toe was geweldig, zo mooi. Elke keer denk ik het kan niet mooier maar de omgeving bij Mount Cook overtrof alles! Uitzicht op de glaciers en bergen er omheen, wauw! Spullen neergooien bij t hostel en gaan.. de hooker valley track! 3 uurtjes maar en vlak. Wat gaaf wat gaaf wat gaaf. Over houten bruggen heen met een uitzicht... alsof je tegen een doek aan zit te kijken. Knijpen knijpen knijpen.. nee het is toch echt! En ook gewoon wakker worden met dit uitzicht hé haha.

Door naar m'n laatste plekje, Christchurch.
In 2011 hebben ze hier een gigantische aardbevind gehad. 185 doden zijn er gevallen. De stad is nog steeds aan het opkrabbelen. In 2016 was er weer een aardbeving dus dat hielp niet echt mee. In de stad staat of beter gezegt stond een grote kathedraal. Hierdoor was de stad erg populair. Door de aardbeving is die bijna helemaal ingestort. Er staat nog wel wat maar nog steeds hebben ze er geen geld voor om hem weer op te knappen. Wel zijn ze dit nog steeds van plan. Heel verdrietig om te zien. Veel gebouwen liggen nog steeds in puin. Wel hebben ze al veel gedaan, leuke parkjes gemaakt, speeltuinen, veel street art op de muren. Veel mensen zeggen sla christchurch maar over maar ik vond het erg indrukwekkend en ben blij dat ik hier een dag ben geweest.

En toen was het zover, terug naar Australië! Al verliep dat niet helemaal goed. 3 uur vertraging waardoor ik mijn connectie van brisbane naar perth miste. Oh en in brisbane vond ik mn backpack, overhoop gehaald! Ja als we iets verdachts zien hebben we het recht. Ammehoela! Respectloos was er met m'n spullen omgegaan. Naar een andere airport en daar werd ik gelukkig op een andere vlucht gezet naar Perth, die ook nog een uur vertraging had. Gaat lekker!! Maar uiteindelijk aangekomen hoor en al een paar dagen gesetteld in een leuk hostel. De dag erna lekker uitgerust en de afgelopen dagen druk bezig geweest met het uitzoeken van een werkplek. Het moet weer gebeuren, hopelijk lukt het hier! Perth is best groot en er zijn veel dorpjes om perth heen waar ook veel te doen en te zien valt.Ik ga me hier wel vermaken denk ik!

Ik ga me best doen wat foto's op mn blog te zetten, dan weten jullie precies wat ik bedoel met al die mooie uitzichten waar ik het de hele tijd over heb. Nieuw-Zeeland heeft me echt verrast en kan het aan iedereen aanraden. Wat is het daar ongelofelijk mooi!

Tot de volgende blog mates!

Het noorder eiland van Nieuw-Zeeland

Kia Ora,

2 en half uur vliegen en ik kwam al aan in Auckland, het noorden van het noorder eiland op Nieuw-Zeeland. Daar stond ik dan met mn backpack, zonder plan! Wel een hostel geboekt en al snel uitgezocht hoe ik daar kon komen. De volgende dag was het huiswerk dag, alles uitzoeken, waar wil ik heen, wat wil ik gaan doen. Alleen daar werd ik al enthousiast van! Die dag dan ook de bustour vast gelegd die langs al mijn gewenste plekjes komt. De Stray bus is een hop on hop off bus, die tussen de rit door ook regelmatig tussenstops maakt bij bijzonderheden. Oh en het is een goede manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Nog een paar dagen in Auckland doorgebracht omdat mijn bus 3 dagen later mijn kant pas op ging. Leuke groep mensen leren kennen al snel waar ik veel mee op ben getrokken. Er was een latin festival waar we een zumba les gevolgd hebben, naar bandjes geluisterd hebben en veel gelachen hebben. Ook ben ik vanaf Auckland naar the hobbiton geweest. Hier is een groot deel van Lord of the rings en the Hobbit opgenomen. Mocht iemand de films gezien hebben, het ziet er echt net zo mooi uit als in de films. Niet mooier gemaakt. Het gras is zo groen en die hobbitholls zien er geweldig uit met alle kleuren en echte bloemen er omheen. Afgesloten met een drankje uit een grote mok in de green dragon bar en muziek uit de films op de achtergrond.
Mijn laatste dag in Auckland hebben ik samen met een groepje mensen de Mount Eden beklommen. Prachtig uitzicht over de stad. Kleine stijle klim dus dit viel nog mee.. ik weet wat er nog aan zit te komen..

Vroeg op om aan mn avontuur te beginnen. De groep weer achter laten die ik net heb leren kennen en weer op naar allemaal nieuwe mensen! Hoorde in de bus al veel nederlanders maar bleef nog even stil, ja het was vroeg en ik ben nog steeds niet de vrolijkste s'ochtends.
Door naar Hahei, het duurt even voor dat je alle namen van plaatsten kent én kan uitspreken pff haha. Hier hebben we een wandeling gemaakt, flinke hike, naar de cathadral cove. Naast een strand, met eb kan je hier door heen lopen en met vloed door heen varen, heeeel mooi! Stuk uit de film Narnia is hier opgenomen. De hostels in Nieuw-Zeeland tot nu toe zijn erg leuk en goed. Veel overnachtingen gehad op het platteland, op boerderijen en in hutjes in de middle of nowhere. Geweldig toch!

Toen langs de plaatsen Raglan, Waitomo caves, Rotorua, Lake aniwhenua, whakahoro, Tongariro natural park, raetihi en Wellington.
Ik had een camera man mee moeten nemen want het is moeilijk uitleggen in het kort haha.
Raglan; bush walk gedaan, oefenen voor mijn tongariro crossing volgende week.
Waitomo caves; er zijn zoveel grotten hier in Nieuw-Zeeland en nog zijn ze niet klaar met ontdekken. Deze cave staat bekend om de glow-wurms. Er is een orgaan in de worm die blauw licht geeft. Met een bootje door de cave heen in het pikdonker met een sterrenhemel aan blauwe lichtjes, echt heel gaaf om te zien
Rotorua; stad dat stinkt naar rotte eieren. Hier had ik natuurlijk geen last van en stond als eerst boven een stinkende mudpool, tot ik iedereen zn neus zag dichtknijpen haha. Een park ingelopen met allemaal hotpools, leuk om te zien. Er komt zoveel damp vanaf, je kan er dan ook echt niet in gaan badderen.
Lake aniwhenua is één van mijn favorieten. We verbleven hier bij een Maori familie. Een stam van vroeger die nog steeds voort leeft. Ze hebben ons veel laten zien over vroeger. We hebben gegeten van een Hangi. Dat is een gat in de grond met hete stenen, het eten word hier ik rekken opgezet waarna er hete doeken over heen worden gelegd en afgedekt met een berg zand. 3 uur wachten maar het eten was heerlijk klaar gestoomd, jammie!!! Tussen door was er tijd voor wat activiteiten. Ik had me aangemeld voor De Haka. Een dans van vroeger om de tegenstander af te schrikken. Die man deed het eerst voor en werd er wel een beetje bangig van. Rare taal, met zn voeten stampen en zn tong uit zn mond haha. Daarna was het aan ons, stapje voor stapje leerde we de tekst en de bewegingen. Vond het echt heel tof om te leren! En ja het staat op film haha.
Whakahoro; leren schieten. Niet normaal wat een kracht er in zón jachtgeweer zit. Geloof het of niet maar ik was best goed. Juiste houding aannemen, 1 oog dicht, het doelwit volgen en schieten. 2x 5x schieten, beide keren 3 raak, best goed toch. Eerste schot vond ik erg indrukwekkend. Het geeft zón knal dat ik niet eens doorhad dat ik gelijk raak had geschoten. Ook weer gedaan!

De afgelopen dagen hield ik mn vingers al gekruisd, want de tongariro crossing zat er aan te komen. Die word 9 van de 10x gecanceld. Het is een hike van 19,4 km door de bergen en over vulkanen heen. Als het regent of te veel wind staat gaat het niet door. Ik had geluk, met nog meer geluk want het was prachtig weer waardoor op elke top het uitzicht super goed zichbaar was. De eerste 5km ging snel voorbij, liep wel wat omhoog maar verder nog niet zo spannend. Dan draai je een hoek om en zie je inimini poppetjes ergens boven aan een gigantische berg lopen, ja daar moest ik ook heen. Het eerste gedeelte heette de devil stairs, ik snap volledig waarom. Een uur later was ik boven, helemaal gesloopt en ik was net op 1/4e van de tocht. Een klein stukje vlak deed me goed, langs een krater en een mooi uitzicht op de hoogste berg van hier, ook wel mount Doom genoemd van de lord of the rings. Wel zag ik in mn ooghoek weer een flinke berg, daar ging ik weer. Deze route was van rotsen, stenen en zand. Veel vonden dit zwaarder dan de trappen maar ik was hier zo druk mee bezig omdat je echt moet kijken hoe je moet lopen en waar je je voet neer zet dat je geen tijd hebt om over je ademhaling na te denken. Beter voor mij. Het uitzicht kan ik niet beschrijven, elke hoek lijkt weer een andere wereld. Uitzicht verveeld dus niet! Het laatste stijle stukje omhoog en ik stond op het hoogste punt waar je kon komen, 1886 meter hoog! Dan moet ik wel zeggen dat de crossing begon op 1000 meter hoog. De red crater stond ik op, geweldig!! Die crater was fel rood en zo diep, even verstappen bovenop en je licht er in. Dan denk je dat dat het is maar kijk je de andere kant op en zie je weer een hele andere wereld. De emerald lakes, zo mooi!! Vanaf daar kon ik niet ophouden met praten over hoe mooi het was. Nog nooit zón mooi uitzicht gehad, ja de whitsundays is vervangen!! De weg van daar naar beneden was kort en stijl, ik zag de één naar de ander onder uit gaan. Voeten schuin en in het zand hakken man man man niet te doen haha. Vanaf daar konden we zeggen; we zijn op de helft. Nog wel wat stukjes omhoog maar uiteindelijk kwam er een gigantische zigzag wandeling naar beneden aan. Een watervalletje links, een enorme klif rechts.. het was zo gaaf! Na bijna 7 uur verder kwam ik binnen! Kapot! Ik heb geslapen als een roos!

Na een nachtje slapen door naar mijn laatste plekje op het noorder eiland, Wellington. Met best wat spierpijn was ik niet vanplan om veel te doen haha. Ik ben naar het museum Te Papa geweest. Iets waar ze in Wellington mega trots op zijn. Het had 6 verdiepingen en ik heb er maar 1 gehad, waar ik al anderhalf uur in heb rondgelopen. Veel over de dieren van hier, over de eerste wereld oorlog, heel indrukwekkend allemaal. Er ligt zelfs een octopus opgebaard van 495 kilo!!! Hebben ze jaren terug ooit eens perongeluk gevangen. En gehouden voor onderzoek. Deze soort is dan ook nooit meer ergens anders gezien.

Vanochtend weer vroeg op want ik moest de ferry halen naar het zuider eiland. Even met de ferry over.. man wat een boot. 8 verdiepingen, een eetzaal net zo groot, een bioscoop, je kon een slaapkamer huren.. niet normaal haha. En het uitzicht van de boot was ook heel tof zo naar het zuiden toe. Ik ben uitgestapt in Picton, dichtbij de grootste wijngaard van Nieuw-Zeeland. Vandaag het dorpje verkent en zit nu heerlijk in het gras uitkijkend op de zee, oh en jongentjes die kwallen naar elkaar gooien.. is eens wat anders dan waterballonnen. Ik ga morgen naar een ander plekje om te zien of ik walvissen kan spotten en daarna weer terug naar hier om de wijngaarden af te gaan met.. ja ja een fiets! Kaart mee en gaan.

Nog genoeg in de planning staan voor het zuider eiland maar voor nu heb ik jullie weer bij gepraat over het noorden!

Daaaaaag

Cairns en weer terug naar Sydney

G'day!

Ondertussen zit ik alweer 2 dagen in Sydney maar ik had beloofd om nog wat over cairns te vertellen!

De eerste 2 weekjes gingen dus niet helemaal als gepland. Geen werk kunnen vinden en weinig vriendjes gemaakt. Pas toen ik me er bij neer had gelegd geen werk te vinden werd het ineens leuk haha. Met kerst gelukkig niet alleen en na de bbq had ik met de andere afgesproken 2 dagen later te gaan hiken! Met 35 graden.. tja je moet wat! Eenmaal aangekomen bij de botanic garden waar we onze hike gingen doen bleek het toch best warm haha. Jeroen, één van de jongens, had spontaan een gitaar gekocht. Even rustig wakker worden met wat gespeel op de gitaar, omdat dat hier gewoon kan. Eerst het vlakke gedeelte van de hike gedaan, je raad het al.. ik, en de rest ook waren nu al zeiknat van het zweet. Toen we de hike omhoog zagen zijn we omgekeerd, toedeloe! Tijd voor een ijsje haha. In de middag aan de lagoon gelegen. Openbaar zwembad langs de hoofdstraat, met uitkijk op de zee, bergen en de haven. Heel vervelend!

Toen kon ik me langzamerhand gaan klaar maken voor oud en nieuw. Via de facebook site voor dutchies in australie was er al een groepsapp aangemaakt voor de mensen die met oud en nieuw in cairns waren. Hadden een leuk groepje van 8 mensen. De 2 jongens van kerst gingen ook mee. De dag voor oud en nieuw kwam er nog een bus aan met een heleboel nederlanders. Toen was het een groep van 18! Niemand kent elkaar maar iedereen was enthousiast.
Voor het feesten begon nog even op tour gegaan, samen met jeroen en laurens. De skyrail en train via kuranda. Van papa en mama mocht ik als kerstcadeautje iets leuks uitkiezen te doen, nou dit was leuk! Met een hele oude trein door de bergen naar het dorpje kuranda. Tijdens de rit werd er van alles verteld over de trein en de rails. De geschiedenis van de bouw, de bruggen, tunnels en de mensen die er aan gewerkt hebben. In 1884 zijn ze begonnen, en er zijn veel mensen omgekomen tijdens het graven van de tunnels. Vond het heel interessant en het was ook nog eens prachtig! Heel tof zo hoog door de bergen heen, en eindelijk een waterval gezien.. 2 zelfs. The barron fall is wel 265 meter lang! Toen kwamen we aan in een klein dorpje met winkeltjes, een markt, en daar is die weer... een hike door een rainforrest. Die hebben we natuurlijk gedaan want ik had al zin in het ijsje daarna! Wat een hitte, had niet verwacht er zo last van te hebben, benauwd ook! 36 graden met een gevoelstemperatuur van 39. Hele dagen veel water drinken want je zweet zo veel dat je zo uitdroogd. De terug weg gingen we met de skyrail. Een kabelbaan over de bergen heen, zit je dan in zón schommelend bakje. Het ging ook nog best snel. Af en toe stopte die even voor het mooie uitzicht, dan ging dat bakje nog meer schommelen natuurlijk brr beetje eng! Alles voor het uitzicht hé!

Om 8 uur hadden we met de hele groep afgesproken bij de grote kerstboom aan de esplanade. Lekker wat drankjes gekocht en naar de pizzaria haha. Elkaar een beetje leren kennen, wat een groep met verschillende mensen. Heel bizar om met deze mensen oud en nieuw te gaan vieren dacht ik. Al snel had ik met 2 meiden een klik en was het met de rest van de groep erg gezellig. Een dansje naast de lagoon want er was een stage met muziek. Om 00:00 was er een vuurwerk show. Stonden we dan met zn alle af te tellen en naar t vuurwerk te kijken. Heel gek maar iedereen gaf elkaar zón dikke knuffel dat het leek alsof we elkaar al jaren kende. Heel tof. Hierna was er nog een feest waar we kaarten voor hadden gekocht. Tijd voor champagne!!! Samen met Inez heb ik het laat gemaakt, diehards! Half 7 lag ik dan eindelijk in bed!

Heel vervelend om de volgende dag uit te brakken in de lagoon haha. Hier in cairns en vooral langs de lagoon zitten veel aboriginals. Die mensen komen hier oorspronkelijk vandaan, als eerst! Een groot welkom geven ze je niet. Ze zijn ook vast niet allemaal blij met de backpackers. Ze hebben echt bepaalde plekken waar alleen hun mogen komen in Australië en je hoeft het dan ook niet te proberen wel op hun terrein te gaan. Ze zijn vooral erg op de natuur gericht en beschermen alles wat van ''hun'' is.

Na nog een paar gezellige dagen ging afgelopen zondag mijn vlucht naar Sydney. Eenmaal weer hier kende ik alles nog goed en wist ik zo weer de weg overal heen. Ik was blij uit die hitte weg te gaan van cairns, het regen seizoen begon ook flink dus ging perfecte tijd weg. Ik zette één stap buiten in sydney en ging stuk! Bloedheet. Ik snapte er niks van. Wat bleek nou.. heetste dag in sydney sinds 18honderd nog wat. 47 graden gemeten.. heb ik weer!

Voordat ik naar Nieuw-Zeeland ga wou ik hier in sydney nog 2 dingen doen. Naar de Blue Mountains. 3 maanden geleden met de groep een poging gedaan maar toen was het bewolkt en regende het, dan zie je niks. Nu was het beter. Ging ik dan, alleen op pad. Met mn sexy spijker broek tot aan mn knieën want dat loopt zo lekker, mn wandelschoenen en vergeet m'n rugzakje niet, hoppaaa. In een hop on/off bus gestapt uiteindelijk vanaf katoomba. 2 uur vanaf sydney!
Bij een punt uitgestapt en vanaf daar ben ik gaan wandelen langs andere punten. Hike van een uur. Het weer was perfect dit keer (wel 32 graden), ik kon alles zo goed zien. Wat een bergen en rotsen en een toffe route om te lopen zo langs alles heen. Liep soms echt op het randje van een berg. Ook de three sisters gezien, dat zijn 3 gigantische rotsen naast elkaar. 2 uur later weer op het busje gestapt en ben ik tussendoor nog uitgestapt bij de leura cascades, watervalletje gezien!
De dag afgesloten met sushi, eindelijk!!! Na 3 maanden heb ik daar zó van genoten haha. Vers en 3xzogroot als ik nederland. Samen met bodil gegeten, oud collega van inntel. Leuk om haar werk verhalen te horen van in Sydney.

En dan het 2e.. de barista cursus. Om 7:30 liep ik de stad al weer door. Eerst 3 uur theorie en alle koffie's geoefend. Veel herhaling voor mij maar wel weer leuk. De koffie namen zijn hier ook anders dus dat is even wennen. Waar maak je tegenwoordig nog de koffie en de melk zelf in nederland? Hier overal, daarom is de koffie ook zo lekker hier! Goede bijscholing gehad over de juiste maten en temperaturen. Moet zeggen dat melk opschuimen met de hand voor mij ook even geleden was haha maar gelukkig niet verleerd. Hierna had ik me nog ingeschreven voor de art class. Figuurtjes maken in de koffie. Dit had ik nog nooit gedaan, heel leuk om te doen. Sommige dingen zijn helemaal niet zo moeilijk en de makkelijkste dingen gaan vaak het moeilijkst haha. Dingen met chocolade gedaan maar ook vanuit de koffie zelf met melk de figuren gezet. Leuke dag en weer een certificaat binnen!

Mijn spullen zijn weer gepakt. Ik ga nog een paar mooie fotos voor jullie uitzoeken voor op de blog en dan pak ik het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland!! Whaaaah spannend!!

See ya mates!

Van Bundaberg naar Cairns

Hallo lieve allemaal,

Ik ben aangekomen aan het eindpunt van de oostkust, Cairns. En wat is er weer veel gebeurd in de reis hier naar toe..

Het reizen na bundaberg begon weer, met als eerste stop agnes water. Wat ik al vertelde, leuk knus hostel. Wat heb ik daar veel verschillende mensen ontmoet. Veel hippies die ontbijten met wiet maar ook een Australische man die niet kon stoppen met praten over dit land, dat vonden wij niet erg haha.

De reis ging verder naar Airlie beach, een leuk klein dorpje met heel veel winkeltjes. Vanaf hier zouden we op de boot stappen voor de tour naar de Whitsundays.
Vanaf het hostel een paar minuten lopen naar de haven. Toen de groep compleet was liepen we naar onze boot, de avatar. Grote catamaran met aan beide kanten grote zittrampolines om met de groep te chillen. Chlo en ik liepen gelijk door naar achter om ons slaap plekje te kiezen. Door een gat naar beneden springen in een hokje van nog geen 2 bij 2. Dit had ik nog nooit mee gemaakt haha wat een ervaring weer. We hebben gelachen en uiteindelijk best oké geslapen.
Bij vertrek scheen de zon al aardig, snel in smeren en genieten. Zat ik dan, samen met mn maatje voor op de boot. Genieten van het prachtige uitzicht. Niks om je heen alleen de zee en een uitzicht op eilanden en bergen.
Die dag voor het eerst gesnorkeld in de great barrier reef. Wetsuit weer aan tegen de kwallen en roggen, snorkel op en daar werden we dan gedropt. Het koraal lag echt heel hoog dus je kon niet met je benen naar beneden, alleen drijven. Toch viel het me een beetje tegen, ik had wel gehoord dat het koraal wat aan het vergaan is maar toch stiekem gehoopt veel kleur te zien. Het waren de vissen die de kleur gaven, koraal was veel bruin en licht gekleurd. Buiten dat was het nog steeds heel erg gaaf om te zien.
Hierna een plekje op zee gevonden om te overnachten. Het werd langzaam donker op de boot en er werden kennismaking spelletjes gespeeld. Trui aan want het werd fris en vooral vochtig. De één na de ander gleed uit op de boot haha, en nee ik was het eens een keer niet.
Volgende dag was een drukke dag, al vroeg vertrokken we naar de meest mooie plek op aarde, white haven beach. Prachtig strand, met een geweldig uitzicht. We liepen om 7 uur in de ochtend al naar een look out toe, geloof me om 7 uur is het al erg warm. Eenmaal boven keek ik mn ogen uit. Het verschil tussen eb en vloed is hier mega groot. Als het hier eb word blijven er allemaal zand vlagen over wat het uitzicht zo prachtig maakt. Samen met chlo hierna het hele strand over gewandeld. We kwamen veel krabben tegen en op kleine delen waar nog water ligt zelfs nog roggen. Ik vrees dat ik nog op heel veel mooie plekken ga komen maar dit was echt heeel mooi.
Snorkelen bij turtle bay, opzoek naar schildpadden. En ik heb er 1 gezien hoor, schuifelend over de bodem van de zee. Groot die beesten! Onze laatste snorkelplek was niet normaal, daar gingen we voor de vis. Toen ik met mn bril naar beneden keek schrok ik me kapot. Zoveel vis om me heen, en niet allemaal kleintjes. Jullie hadden me moeten zien met mn cameratje, ik wist helemaal niet meer wat ik nou moest fotograferen zoveel vis haha.
Die avond op de boot de perfecte zonsondergang. Ik dacht dat ik die op aruba wel had gezien maar hier vanaf een boot kijkend naar een ondergaande zon perfect tussen 2 bergen, wauw! Heel erg jammer als je de volgende ochtend weer terug vaard naar de bewoonbare wereld. Het was zo gaaf.

Vroeg op de dag weer terug in airlie beach waar we nog een dag hadden om bij te komen van ons boot avontuur. De volgende dag gingen we naar ons laatste avontuur samen. Magnetic island. Via townsville met de ferry naar het kleine island. Alweer het 3e eiland naast de ooskust voor mij. We kwamen aan bij een hostel, wauw. Weer een uitzicht waar je u tegen zegt. We sliepen in kleine blokhutjes waar we sochtends wakker werden met het geluid van de zee, kan niet beter.
Chlo en ik waren vanplan om een auto te huren en t eiland af te gaan. Tijdens de reis nog een Nederlandse jongen tegen gekomen die ook mee ging. Hoe ga ik deze dag in het kort aan jullie vertellen... dat kan niet!
We kregen een 4x4 jeep toegewezen die ongeveer nog net niet uit elkaar viel. Al snel went dat wel en scheur je er mee rond haha. Onze eerste stop was een hike omhoog naar het hoogste puntje van het eiland. Tijdens die weg wilde koalas gezien. Daar doe je het toch voor hier, super gaaf om zón beestje te zien. Tussendoor gelukkig opgevrolijkt voor die beestjes want de hike was zwaar en het was warm haha. Maar het uitzicht maakt dat het altijd weer waard, oh en het ijsje wat ik daarna heb verdiend ook haha. Hierna doorgereden naar de 3 stranden, offroad hoppaaa. Beetje actie erin, geweldig. Stranden leken alle 3 op elkaar maar overal even leuk gezeten. Aan mij om ons terug naar boven te rijden offroad, jeahhh. Een scheuren in de weg niet normaal maar dat maakte het juist heel tof.
Langs een parkieten bos gereden waar we parkieten konden voeren. Stond ik dan met nat gemaakt brood in mn hand te wachten op een vogeltje, was het maar een vogeltje... na 5 minuten werden we aangevallen door 10tallen parkieten, mn arm zat vol, ze gingen op mn hoofd zitten. Wist niet wat me over kwam hahaha.
En dan het mooiste van de dag, we gingen naar een plekje waar we wilde walibies konden spotten. Op het begin erg verlegen onder stenen maar ineens zat daar een walibi mét een kleintje in zijn bundel. We hadden gehoord dat je ze kon voeren en hadden wortels mee genomen. Ik dacht dit beestje is veel te beschermend maar zat wel dicht bij, ik moest het er op wagen.. beet een stukje wortel af en ging langszaam dichter bij met mijn hand. Voor ik het wist pakte het beestje met beide pootjes mijn hand vast en at uit mijn hand. Als je dan ook dat babytje nog kan voeren wil je niet weten wat voor gevoel dat geeft. Ik kan op het hoogste gebouw van Qld hebben gestaan, in een vliegtuigje hebben gevlogen maar dit overtreft alles. Al moet ik even niet terug denken aan de slang die ik zag liggen een rots verder.

Volgende dag mijn laatste busrit langs de oostkust want Cairns is mijn eindpunt.
In de avond nog even wat gedronken en langs de esplanade gelopen met chloé. Helaas was het toen zo ver, na 2 maanden namen we afscheid en gaan we beide een andere weg. Wat had ik elke keer zin om alleen op pad te gaan, al ging dat elke keer niet door. En nu ging het toch echt gebeuren en had ik er ineens niet zón zin meer in. Ik mis haar nu al!
Dan word je wakker, alleen. De eerste dagen opzoek naar werk en elke ochtend een andere kant op wandelen. Na 4 dagen leerde ik een meisje kennen waar ik een auto mee heb gehuurd en een paar plekken boven cairns mee heb bezocht. Verschillende board walks door een rainforrest heen, een krokodillen cruise gedaan. Helaas maar één mini croc gezien. Het was niet het seizoen. We zijn zover omhoog gereden dat we op het eindpunt van de weg kwamen, dat is heel apart haha. We kwamen uit op een strand, verlaten en zo stil, heerlijk. Ik dacht dat ik een rare vis zag.. had ik gedroomd, het was een haai. 1 meter van de kust af, niet normaal. Was wel een kleintje, een meter ongeveer maar toch!
Iedereen maar denken dat je hier nog wel met je voeten in de zee kan lopen, echt niet dus!
De dagen erna veel alleen gezeten, werk zoeken luktte niet. Dan word je een beetje verdrietig. Voor mezelf een keuze moeten maken en vertrek dan ook over 2 weken al naar Nieuw-Zeeland. Als ik daarna terug kom in Australië vind ik vast ergens werk!

Even dacht ik kerst alleen te vieren maar dat was gelukkig niet zo. Via wat berichtjes op facebook kom je zo in een leuke avond terecht, die had ik even nodig. Met 3 nederlanders, één meisje en twee jongens gezellig gebbqt. Gister dan ook weer met zn alle afgesproken en een leuke dag gehad. Komende tijd ga ik nog wat verschillende tours doen en vertel ik in mijn volgende verhaal wat meer over Cairns. Die tijd heb ik ook mijn snorkel tour en skyrail tour gedaan.

Tot snel mates!!

Werken in Bundaberg

Dag allemaal,

Het is even geleden maar het gaat allemaal nog goed hoor haha. Waar moet ik beginnen pff.

3 weken geleden kwam ik samen met Chloé aan in Bundaberg. Geen idee waar we zouden belanden liepen we naar het hostel toe waar we contact mee hadden gehad. Toen kwamen we aan bij cellblock hostel, het gebouw was vroeger een politiebureau. Slapen in een oude cel, dat was een raar idee haha maar het was prima. Op de kamer met een ierse meid, een engelse en wat duitsers( want daar stikt het van). Weer de enige nederlanders! Na het inchecken kregen we wat formulieren mee en konden we de volgende dag gelijk aan de bak, yes! Lemon picking it was. Bizar hoe we hier ook terecht zijn gekomen en gelijk werk hebben, ik kan het niet beschrijven.

De volgende ochtend werden we door een bus opgehaald en naar de farm gebracht. Even voelde het als een taakstraf die we moesten doen. Iedereen het zelfde shirt aan haha het was zo apart om te zien. Eenmaal daar stonden er nog 50 andere backpackers te wachten, niet normaal hoeveel backpackers alleen al bij lemons werken. Ik voelde dat iemand me aan stond te staren en keek om, wilko en mattijs.. de jongens waar we ook mee gestart waren en al gedag hadden gezegt in Goldcoast. HOE toevallig ook weer haha. Na een kleine training gehad te hebben gingen we aan de slag. Rijen met bomen, stonden we dan haha. We hadden een ring waarmee we de citroenen moesten meten, als die er door heen past mag je hem niet afknippen met de knipschaar die je ook kreeg. Door die bomen heen en op en af de ladder, wat een gekkenhuis haha. Helaas weinig verdienen, 180 dollar voor een volle bin. Bleek die bin ook nog eens 3x groter te zijn als we dachten/hoopten.
De dagen erna voelde het wel een beetje als een taakstraf. Elke ochtend stonden we in een kringetje om de manager Trish heen en die noemde elke ochtend nummer op, (ja we waren gewoon nummers) als ze je nummer noemde dan kon je gaan en had je geen werk meer. Ze checkte elke ochtend je bin en je bomen, te veel kleine citroenen kon je gaan, te veel in de boom laten hangen kon je gaan. Bizar en onmenselijk maar toch waren we elke keer weer blij en opgelucht als ons nummer niet genoemd werd.
Na 4 dagen citroenen ging het de dagen erna veel regen en hield het voor ons op. Wel op de laatste dag op de terugweg in de bus een mooie kangoeroe voor onze bus langs zien huppelen, alsof het niks is haha heel tof.

Gelukkig zijn wij 2 lieve schattige meisjes die het heel goed met de manager van het hostel konden vinden en kregen we zo weer wat anders aangeboden. Wanda de manager, wat een vrouw! Stoere vrouw, kort pittig kapsel met een paarse lok maar heel erg lief. De volgende dag voor 1 dag naar de sweet potato farm. Wat een werk joh, op de knieën door t zand plantjes afkappen met een mes haha. Hierna ging ik naar een noten fabriek, macadamia nuts. Wat was dat, maar dan ook echt, saaaaai. Hele dag achter een lopende band zitten en slechte nootjes er uit pikken, deze dagen duurde en duurde maar. Wel verdiende het goed! Tussen door nog een dagje tomaten gesorteerd, een dienst van 12 uur man man wat een werk. Ook weer lopende band werk. Na al dit ben ik blij dat ik thuis gestudeerd heb en meer kan! Als je even nadenkt over de mensen die dit als fulltime baan doen, wauw.

Naast al het werken was er in Bundaberg niet veel te doen of te zien. Prima ook want we kwamen om geld te verdienen en niet om uit te geven. Mn meeste geld is dan ook naar het koffietentje om de hoek gegaan. Espresso bar, heerlijke koffie, hippie achtig, en lieve mensen. Mis het nu al!
Verder was het veel boodschappen doen, koken en wassen haha.
Hostel was gezellig en gingen dan op zaterdagavonden een drankje doen aan de bar en een dansje maken in een pub met bijna alle mensen van het hostel. En voordat ik het door had waren de 3 weken al weer om. Wat een ervaring was dit allemaal!

Gister zijn we aangekomen in Agnes water. Tijd om weer te gaan reizen, jeeeej. Aangekomen in een gezellig knus hostel. Iedereen zat aan een grote tafel samen te eten en we konden gelijk aanschuiven. Elke avond kookt hier iemand voor 5 dollar, dikke prima! Daarna een quiz gedaan met ze alle en gelijk weer nieuwe mensen ontmoet heel leuk.
Vandaag was het dan eindelijk weer tijd om te surfen, na 5 weken rust durfde ik het wel weer aan. Helaas geen wetsuite dus met mn sportkleren aan de zee in. Dat was geen succes haha, na de eerste golf mn broek al aan de enkels hangen. Ook met een ander surfboard was het weer even wennen en ging het allemaal niet zoals ik hoopte. Maargoed we hebben weer gelachen! Met mn schouder gaat het wel goed, althans ik denk wel dat ik een ontsteking te pakken heb maar voel dat alleen als ik druk ben geweest of af en toe na het slapen. Na het surfen dan ook wel weer even last van maar optijd gestopt.

Morgen agnes water verder verkennen en het stadje hier naast town of 1770, helemaal leuk allemaal.

Plan voor de komende weken, is de whitsundays, macnatic island en dan word het afscheid nemen van mn reismaatje en inmiddels vriendinnetje en ga ik voor een paar weken naar Cairns om daar ook weer een baantje te zoeken. Ik kijk weer uit naar alles deze komende weken.

Tot snel mates!

Mijn dagen op Fraser island

In de bus van Hervey bay naar Bundaberg maar even een blog over het fantastische Fraser Island. De foto's staan er al op dus nog maar even het verhaaltje erbij.
Vroeg op! Na een korte nacht met een paar veren in mn rug van mijn geweldige hostel bed stond ik om half 5 al onder de douche. 6 uur verzamelen pff. Backpack moest ik achter laten en ging verder met een klein tasje spullen. Douche spullen waren toch niet nodig want een douche was er niet.

Om de hoek stonden 3 dikke jeeps waar we mee op pad gingen. Onderweg dan eindelijk wilde kangoeroes gezien!! Via een veerboot op naar het eiland. Ik zat met de meiden in de eerste auto samen met de tourguide. Chloe en ik voorin naast die vent man wat hebben we gelachen. Doof? Of hij had geen zin om te reageren? Als je al wat vroeg verstond je het antwoord toch amper haha.
De dag begon met veel info over het eiland en info over de dieren die we tegen konden komen.
Daarna gelijk een toffe route door het groen en wilde zandpaden.

Toen kwamen we aan op ons kamp. Gelukkig stond de tent al maar daar is ook alles mee gezegt. Op een yoga matje zonder kussen.. top. Lagen we dan savonds knusjes met zn 3e. Verlangde bijna weer naar dat matras met die veren in mn rug. Gelukkig hebben we het overleefd. Zelfs het op pad gaan zonder douche en helemaal onder het zand zitten went best.

Die dag reden we op het strand en landen er kleine vliegtuigjes op het strand. De piloot kwam met ons praten en vertelde dat dit maar op 2 plekken in de wereld mag op het strand. In Schotland is een plek en hier op Fraser island. En wij mochten vliegen voor een leuke prijs, het was nog vroeg maar was in één klap wakker! Hoppaaa voor ik het door had zat ik in dat vliegtuigje. Met een glimlach die niet meer van mn gezicht af te halen was de hele dag. Heel apart maar van het opstijgen voelde je niks, ineens zaten we in de lucht. Gevlogen over een heel veld met broccoli, over de butterfly lake, shipwreck gezien van boven af, het was echt zo tof! Weer een geluksmomentje!

Later op de middag zelf achter het stuur van de jeep, wat een ding en het stuur aan de andere kant! Dacht dat dat lastig zou zijn maar ging eigenlijk automatisch wel. Maar in dat zachte zand heb je alles behalve controle over die auto haha. Stuur dan ook losjes vast houden en maar met dat ding mee gaan in zn sporen. Het was wel echt gaaf, 70 km per uur op t strand haha lekker hoor!

Geen slangen of giftige spinnen gezien maar wel een dingo. Een dingo lijkt een lieve hond maar stamt af van de wolf. Hangen overal borden hoe je moet reageren als je een dingo ziet. Als je alleen loopt op t eiland moet je altijd een stok bij je hebben. Beesten zijn echt gevaarlijk. Er leven 300 dingoes op t eiland maar hebben er maar 1 gezien. Voetsporen gevolgd en daar liep er 1. Ramen dicht want hij kan er zo inspringen, snel foto's gemaakt en weer terug naar t kamp.

Tussendoor veel rivieren en meren bezocht, de 1 met van de visjes erin die aan je voeten zitten. De ander zo helder waar je door heen kon lopen. En dan Mckenzie lake, daar schijn je je zilvergoed weer als nieuw uit kunnen halen. Ook je haar wassen met alleen het water zou heel goed voor je haar zijn. Het was overal weer heel erg mooi.

Gister avond was ik kapot! Heerlijk naar bed want om half 6 in de ochtend zou mijn bus naar Bundaberg gaan. Na een tijdje te wachten schoot mij ineens te binnen dat het misschien wel pm kon zijn ipv am. Ja hoor, de bus ging 12 uur later in de avond. Maar opzoek gegaan naar goeie koffie haha. Nu dan toch wel echt in de bus, iets eerder kunnen boeken. Ook de bevestiging van het citroen plukken is binnen. Zo bij aankomst het maar eens aanhoren allemaal! Spannend.

Mochten jullie even niks horen, ik ben fruit aan het plukken!!!!