michelle-naar-australie.reismee.nl

Het noorder eiland van Nieuw-Zeeland

Kia Ora,

2 en half uur vliegen en ik kwam al aan in Auckland, het noorden van het noorder eiland op Nieuw-Zeeland. Daar stond ik dan met mn backpack, zonder plan! Wel een hostel geboekt en al snel uitgezocht hoe ik daar kon komen. De volgende dag was het huiswerk dag, alles uitzoeken, waar wil ik heen, wat wil ik gaan doen. Alleen daar werd ik al enthousiast van! Die dag dan ook de bustour vast gelegd die langs al mijn gewenste plekjes komt. De Stray bus is een hop on hop off bus, die tussen de rit door ook regelmatig tussenstops maakt bij bijzonderheden. Oh en het is een goede manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Nog een paar dagen in Auckland doorgebracht omdat mijn bus 3 dagen later mijn kant pas op ging. Leuke groep mensen leren kennen al snel waar ik veel mee op ben getrokken. Er was een latin festival waar we een zumba les gevolgd hebben, naar bandjes geluisterd hebben en veel gelachen hebben. Ook ben ik vanaf Auckland naar the hobbiton geweest. Hier is een groot deel van Lord of the rings en the Hobbit opgenomen. Mocht iemand de films gezien hebben, het ziet er echt net zo mooi uit als in de films. Niet mooier gemaakt. Het gras is zo groen en die hobbitholls zien er geweldig uit met alle kleuren en echte bloemen er omheen. Afgesloten met een drankje uit een grote mok in de green dragon bar en muziek uit de films op de achtergrond.
Mijn laatste dag in Auckland hebben ik samen met een groepje mensen de Mount Eden beklommen. Prachtig uitzicht over de stad. Kleine stijle klim dus dit viel nog mee.. ik weet wat er nog aan zit te komen..

Vroeg op om aan mn avontuur te beginnen. De groep weer achter laten die ik net heb leren kennen en weer op naar allemaal nieuwe mensen! Hoorde in de bus al veel nederlanders maar bleef nog even stil, ja het was vroeg en ik ben nog steeds niet de vrolijkste s'ochtends.
Door naar Hahei, het duurt even voor dat je alle namen van plaatsten kent én kan uitspreken pff haha. Hier hebben we een wandeling gemaakt, flinke hike, naar de cathadral cove. Naast een strand, met eb kan je hier door heen lopen en met vloed door heen varen, heeeel mooi! Stuk uit de film Narnia is hier opgenomen. De hostels in Nieuw-Zeeland tot nu toe zijn erg leuk en goed. Veel overnachtingen gehad op het platteland, op boerderijen en in hutjes in de middle of nowhere. Geweldig toch!

Toen langs de plaatsen Raglan, Waitomo caves, Rotorua, Lake aniwhenua, whakahoro, Tongariro natural park, raetihi en Wellington.
Ik had een camera man mee moeten nemen want het is moeilijk uitleggen in het kort haha.
Raglan; bush walk gedaan, oefenen voor mijn tongariro crossing volgende week.
Waitomo caves; er zijn zoveel grotten hier in Nieuw-Zeeland en nog zijn ze niet klaar met ontdekken. Deze cave staat bekend om de glow-wurms. Er is een orgaan in de worm die blauw licht geeft. Met een bootje door de cave heen in het pikdonker met een sterrenhemel aan blauwe lichtjes, echt heel gaaf om te zien
Rotorua; stad dat stinkt naar rotte eieren. Hier had ik natuurlijk geen last van en stond als eerst boven een stinkende mudpool, tot ik iedereen zn neus zag dichtknijpen haha. Een park ingelopen met allemaal hotpools, leuk om te zien. Er komt zoveel damp vanaf, je kan er dan ook echt niet in gaan badderen.
Lake aniwhenua is één van mijn favorieten. We verbleven hier bij een Maori familie. Een stam van vroeger die nog steeds voort leeft. Ze hebben ons veel laten zien over vroeger. We hebben gegeten van een Hangi. Dat is een gat in de grond met hete stenen, het eten word hier ik rekken opgezet waarna er hete doeken over heen worden gelegd en afgedekt met een berg zand. 3 uur wachten maar het eten was heerlijk klaar gestoomd, jammie!!! Tussen door was er tijd voor wat activiteiten. Ik had me aangemeld voor De Haka. Een dans van vroeger om de tegenstander af te schrikken. Die man deed het eerst voor en werd er wel een beetje bangig van. Rare taal, met zn voeten stampen en zn tong uit zn mond haha. Daarna was het aan ons, stapje voor stapje leerde we de tekst en de bewegingen. Vond het echt heel tof om te leren! En ja het staat op film haha.
Whakahoro; leren schieten. Niet normaal wat een kracht er in zón jachtgeweer zit. Geloof het of niet maar ik was best goed. Juiste houding aannemen, 1 oog dicht, het doelwit volgen en schieten. 2x 5x schieten, beide keren 3 raak, best goed toch. Eerste schot vond ik erg indrukwekkend. Het geeft zón knal dat ik niet eens doorhad dat ik gelijk raak had geschoten. Ook weer gedaan!

De afgelopen dagen hield ik mn vingers al gekruisd, want de tongariro crossing zat er aan te komen. Die word 9 van de 10x gecanceld. Het is een hike van 19,4 km door de bergen en over vulkanen heen. Als het regent of te veel wind staat gaat het niet door. Ik had geluk, met nog meer geluk want het was prachtig weer waardoor op elke top het uitzicht super goed zichbaar was. De eerste 5km ging snel voorbij, liep wel wat omhoog maar verder nog niet zo spannend. Dan draai je een hoek om en zie je inimini poppetjes ergens boven aan een gigantische berg lopen, ja daar moest ik ook heen. Het eerste gedeelte heette de devil stairs, ik snap volledig waarom. Een uur later was ik boven, helemaal gesloopt en ik was net op 1/4e van de tocht. Een klein stukje vlak deed me goed, langs een krater en een mooi uitzicht op de hoogste berg van hier, ook wel mount Doom genoemd van de lord of the rings. Wel zag ik in mn ooghoek weer een flinke berg, daar ging ik weer. Deze route was van rotsen, stenen en zand. Veel vonden dit zwaarder dan de trappen maar ik was hier zo druk mee bezig omdat je echt moet kijken hoe je moet lopen en waar je je voet neer zet dat je geen tijd hebt om over je ademhaling na te denken. Beter voor mij. Het uitzicht kan ik niet beschrijven, elke hoek lijkt weer een andere wereld. Uitzicht verveeld dus niet! Het laatste stijle stukje omhoog en ik stond op het hoogste punt waar je kon komen, 1886 meter hoog! Dan moet ik wel zeggen dat de crossing begon op 1000 meter hoog. De red crater stond ik op, geweldig!! Die crater was fel rood en zo diep, even verstappen bovenop en je licht er in. Dan denk je dat dat het is maar kijk je de andere kant op en zie je weer een hele andere wereld. De emerald lakes, zo mooi!! Vanaf daar kon ik niet ophouden met praten over hoe mooi het was. Nog nooit zón mooi uitzicht gehad, ja de whitsundays is vervangen!! De weg van daar naar beneden was kort en stijl, ik zag de één naar de ander onder uit gaan. Voeten schuin en in het zand hakken man man man niet te doen haha. Vanaf daar konden we zeggen; we zijn op de helft. Nog wel wat stukjes omhoog maar uiteindelijk kwam er een gigantische zigzag wandeling naar beneden aan. Een watervalletje links, een enorme klif rechts.. het was zo gaaf! Na bijna 7 uur verder kwam ik binnen! Kapot! Ik heb geslapen als een roos!

Na een nachtje slapen door naar mijn laatste plekje op het noorder eiland, Wellington. Met best wat spierpijn was ik niet vanplan om veel te doen haha. Ik ben naar het museum Te Papa geweest. Iets waar ze in Wellington mega trots op zijn. Het had 6 verdiepingen en ik heb er maar 1 gehad, waar ik al anderhalf uur in heb rondgelopen. Veel over de dieren van hier, over de eerste wereld oorlog, heel indrukwekkend allemaal. Er ligt zelfs een octopus opgebaard van 495 kilo!!! Hebben ze jaren terug ooit eens perongeluk gevangen. En gehouden voor onderzoek. Deze soort is dan ook nooit meer ergens anders gezien.

Vanochtend weer vroeg op want ik moest de ferry halen naar het zuider eiland. Even met de ferry over.. man wat een boot. 8 verdiepingen, een eetzaal net zo groot, een bioscoop, je kon een slaapkamer huren.. niet normaal haha. En het uitzicht van de boot was ook heel tof zo naar het zuiden toe. Ik ben uitgestapt in Picton, dichtbij de grootste wijngaard van Nieuw-Zeeland. Vandaag het dorpje verkent en zit nu heerlijk in het gras uitkijkend op de zee, oh en jongentjes die kwallen naar elkaar gooien.. is eens wat anders dan waterballonnen. Ik ga morgen naar een ander plekje om te zien of ik walvissen kan spotten en daarna weer terug naar hier om de wijngaarden af te gaan met.. ja ja een fiets! Kaart mee en gaan.

Nog genoeg in de planning staan voor het zuider eiland maar voor nu heb ik jullie weer bij gepraat over het noorden!

Daaaaaag

Reacties

Reacties

Paps

Geweldig schat. Wat een mooi verhaal weer. Met de foto's zie ik het zo voor me.??

Mams

Wat een verhaal,mooi hoor.Gisteren vertelde je het aan ons toen je op de boot zat richting Picton en nu lees je de blog het is net of ik het zelf ook een beetje beleef.Heel veel plezier op het zuider eiland en geniet maar lekker. Tot snel

Lianne

He Michelle, wat weer een leuk verhaal. Je paps had al foto’s laten zien dit weekend dus ik snap je verhaal helemaal! Wat een pracht heb je weer gezien meid!! Ik denk dat je straks niet meer terug wil naar ons kleine kikkerlandje.. alhoewel wij ook mooie dingen hebben hier. Ik denk dat ik ook maar ga sparen voor ver wegisstan... nooit geweten dat het daar zo mooi is!! Dus blijf lekker genieten!!! Voor je het weet zit je in Melbourne..? Enjoy!?

Michela

Hey meis,

Wat een schitterende ervaring! Wat een bijzondere, mooie en leuke dingen maak je mee! Fanatiek ook nog :)....heel veel plezier nog met je once in a lifetime reis!....dikke kus

Ina

Geweldig schat wat je allemaal mee maakt,je ziet heel veel en maakt heel wat mee, hoop voor je dat de walvissen te zien zijn, super gaaf lijkt me dat als je ze van zo dicht bij ziet, houd je fototoestel maar bij de hand en niet in de u's laten liggen he ?? doeiiiiii liefie, ???

Erdal

Heeey Michelle, wat n prachtige verhalen en avonturen joh! Heerlijk om dit allemaal mee te maken zeg. Geniet er lekker en ik lees je verhalen wel weer hier!!!
Kreeg van je pappe deze link!!
Groetjes en hugs ,

Erdal

Ps: ben wel jaloers hoor? Schitterend meiss ENYOYYYY

José

Wat een super verhaal en geniet van alles wat er nog komen gaat

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active