michelle-naar-australie.reismee.nl

Het zuider eiland van Nieuw-Zeeland

Hé allemaal,

Bereid je voor op een lange blog haha.
Na de geweldige oversteek met de ferry naar het zuider eiland ben ik in Picton gebleven. Leuk dorpje wat grenst aan de Malborough sound, de grootste wijngaard van Nieuw-Zeeland. Klinkt goed hé. Ik had al een fiets gehuurd voor een paar dagen later want eerst ging ik nog naar Kaikoura. Deze plek staat bekend om de walvissen. Die heb ik helaas niet gezien, wel een super gave hike gedaan en veel zeehonden en dolfijnen gezien. Gewoon langs de zee lopen en dolfijnen zien springen, daar word iedereen toch blij van. En doe ik die hike dan alleen? Ja zeker, praat af en toe een beetje tegen mezelf maar verder gaat het goed hoor en ik vermaak me prima! Terug naar picton en de volgende dag werd ik opgehaald en naar de winery's gebracht. Daar stond mn fiets klaar, met helm en fel geel delta jasje.. ja die moest ik dragen. Sexy wel! Ik kreeg een kaart mee waarop stond aangegeven waar de proeverijen waren. Als een kind zo blij zat ik eindelijk weer eens op een fiets en wel in een hele mooie omgeving. 100 verschillende wijngaarden van allemaal kleine familie bedrijfjes, echt heel leuk en veel geleerd, en veel geproefd haha.

De volgende dag ging ik weer mee met de stray bus. Al snel weer nieuwe vriendjes gemaakt en kwam ik ook weer oude bekende tegen van het noorder eiland. Op naar abel tasman. Ik had hier over gelezen dat dit de plek was waar je moest kajakken want er waren veel zeehonden. Wat een raar ding zón kajak zeg. Ik had het nog nooit gedaan en voelde best onwennig. Gelukkig ging het na een tijdje goed en had ik tijd om om me heen te kijken, wauw! Weer even zón momentje dat ik mezelf moest knijpen. Ik hooptezodat ik een zeehond zou zien maar het was nog veel beter. Er waren er zoveel! Op de rotsen van een eiland waar ik langs kwam met kleine baby zeehondjes maar ook zwemmend vlak naast onze kajak. Ik kneep mezelf een paar keer maar ik maakte dit echt mee, echt zó tof!
De weg terug besloten we te hiken, na 3 uur kajakken 3 uur lopen. Stijl omhoog man, gelukkig waren we toen boven en was de rest vlak. Leuke route wel weer.

Door naar de west kust. Langs westport waar we een avondje hadden. Met de groep naar het strand gegaan. De buschauffeur had brooddeeg gemaakt, nu nog een kampvuur. Op het strand, hoe tof.. ik doe mee! Samen met 2 jongens hebben we vuur gemaakt. Altijd al eens willen doen. Oh en je had ons daarna moeten zien zitten met wat brooddeeg om een tak boven het vuur, smaakte prima!

Onderweg naar Frans josef zijn we nog gestopt bij wat mooie plekjes. Punakaiki, de pancake rocks. Door 2 verschillende soorten steen creëert de steen zich in laagjes.. pannenkoeken. Mooi wel! Weer een kleine wandeling gedaan waar we zeehonden konden zien, een foto stopje bij een glacier lake. Zo blauw, dat komt door de stof van de stenen. In franz josef had ik de heli hike op mn lijstje staan. Met een helicopter word je boven op de grootste glacier van Nieuw-Zeeland afgezet en doe je een hike boven op de glacier. 9 van de 10x word die gecanceld en dit keer had ik pech. Er zou een flinke storm aan komen. Nog steeds hoopte ik dat het door zou gaan maar toen ik wakker werd was die hoop weg. Ik kon niet meer naar buiten kijken want zo hard regende en waaide het. We zaten midden in de cyclone. We hadden geen stroom meer, geen warm water. Best heftig! In de avond met kaars licht een kaart spelletje gedaan in ons hutje haha.
De volgende dag konden we gelukkig vertrekken nadat er weer 1 weg open ging. Er was zoveel schade en alle wegen waren afgesloten. Hierdoor heb ik 2 mooie plekjes gemist, het stond hierzovast en die weg ging de dag later pas weer open. De oversteek van de westkust naar de oostkust omzode volgende dag weer verder naar het zuiden te gaan. Pas onderweg zag ik hoe erg het was. Gigantische bomen die uit de grond gerukt waren door de wind, elektriciteitsmasten over de weg, die blauwe glacier lake.. grijs met bomen. Kan iedergeval zeggen dat ik dat ook weer heb meegemaakt haha.

Na 2 lange dagen in de bus in queenstown aangekomen. Even een avondje relaxen maar de volgende dag alweer door. Het zuiden van het zuiden. Wat een route door de bergen,zogaaf. Af en toe even focussen want de wegen gingen van links naar rechts en op en neer. Op naar Milford sound, ik had een cruise geboekt van 2 uur. Het regende flink, weer pech? Niet echt, door de regen waren alle watervallen flink actief. Ik denk dat ik er wel 100 heb gezien. Wat een uitzicht!! De regen en mist maakte het allemaal wat mysterieus. Het zijn mooie foto's geworden!
In de avond sliepen we in gunns camp. Dit was vroeger een kamp voor de mensen die aan de tunnel werkte hier verder op. Samen met een reisgenootje sliep ik in een piep klein hutje. Koud!!!! Flink onder de dekens.

Door naar invercargill, niet veel van gezien helaas want het regende nog steeds. Tijd voor een film in de bios! En de volgende dag weer door. Ik dacht dat werken in een hotel zwaar was maar reizen is ook best zwaar. Elke dag alles uit de dag halen en weer door.. terug in Queenstown, nu voor 3 nachtjes. Best uitgeput van de afgelopen weken maar ik moest de laatste dagen nog alles er uit halen. Toch maar weer hiken, queenstown hill. Anderhalf uur stijl omhoog, zo stijl dat ik echt na elke 30 meter weer even stil moest staan. Maaaar het uitzicht was geweldig. Wat een bergen om me heen. In de lucht zag ik mensen paragliden en beneden zag ik Queenstown. De terug weg naar beneden duurde ongeveer een half uur haha ik wed dat als ik was gaan liggen ik zo naar beneden was gerold. Een extra dag daar gaf me de tijd om even te relaxen, een terrasje en even aan de lake gelegen. In de avond afscheid genomen van m'n reis maatje waar ik bijna het hele zuider eiland mee heb gereisd.

De volgende dag zat ik weer op de bus te wachten en hoorde ik mn naam. Leuk, weer een bekende! Een meisje waar ik de tongariro crossing mee heb gedaan. Op naar Mount Cook. De hoogste berg van Nieuw-Zeeland. De weg er naar toe was geweldig, zo mooi. Elke keer denk ik het kan niet mooier maar de omgeving bij Mount Cook overtrof alles! Uitzicht op de glaciers en bergen er omheen, wauw! Spullen neergooien bij t hostel en gaan.. de hooker valley track! 3 uurtjes maar en vlak. Wat gaaf wat gaaf wat gaaf. Over houten bruggen heen met een uitzicht... alsof je tegen een doek aan zit te kijken. Knijpen knijpen knijpen.. nee het is toch echt! En ook gewoon wakker worden met dit uitzicht hé haha.

Door naar m'n laatste plekje, Christchurch.
In 2011 hebben ze hier een gigantische aardbevind gehad. 185 doden zijn er gevallen. De stad is nog steeds aan het opkrabbelen. In 2016 was er weer een aardbeving dus dat hielp niet echt mee. In de stad staat of beter gezegt stond een grote kathedraal. Hierdoor was de stad erg populair. Door de aardbeving is die bijna helemaal ingestort. Er staat nog wel wat maar nog steeds hebben ze er geen geld voor om hem weer op te knappen. Wel zijn ze dit nog steeds van plan. Heel verdrietig om te zien. Veel gebouwen liggen nog steeds in puin. Wel hebben ze al veel gedaan, leuke parkjes gemaakt, speeltuinen, veel street art op de muren. Veel mensen zeggen sla christchurch maar over maar ik vond het erg indrukwekkend en ben blij dat ik hier een dag ben geweest.

En toen was het zover, terug naar Australië! Al verliep dat niet helemaal goed. 3 uur vertraging waardoor ik mijn connectie van brisbane naar perth miste. Oh en in brisbane vond ik mn backpack, overhoop gehaald! Ja als we iets verdachts zien hebben we het recht. Ammehoela! Respectloos was er met m'n spullen omgegaan. Naar een andere airport en daar werd ik gelukkig op een andere vlucht gezet naar Perth, die ook nog een uur vertraging had. Gaat lekker!! Maar uiteindelijk aangekomen hoor en al een paar dagen gesetteld in een leuk hostel. De dag erna lekker uitgerust en de afgelopen dagen druk bezig geweest met het uitzoeken van een werkplek. Het moet weer gebeuren, hopelijk lukt het hier! Perth is best groot en er zijn veel dorpjes om perth heen waar ook veel te doen en te zien valt.Ik ga me hier wel vermaken denk ik!

Ik ga me best doen wat foto's op mn blog te zetten, dan weten jullie precies wat ik bedoel met al die mooie uitzichten waar ik het de hele tijd over heb. Nieuw-Zeeland heeft me echt verrast en kan het aan iedereen aanraden. Wat is het daar ongelofelijk mooi!

Tot de volgende blog mates!

Reacties

Reacties

Mams

Nou,daar moet je wel even voor gaan zitten om die blog te lezen.Wat is dat weer leuk om hoe jij dat in elkaar zet.En wat heb je in één maand veel moois gezien en beleefd.En leuk dat je ook tijdens de trip weer bekende tegen komt.Geniet nu maar weer van Australië daar heb je ook nog heeel wat te zien.Veel plezier en dikke kus?

José

Wat een geweldige avonturen heb je weer beleeft en prachtige dingen gezien
Ik blijf het zeggen vind het zo tof dat je dit in je eentje doet
Heel veel succes met het zoeken naar een baan xxx

Lianne

Jeetje zeg wat heb jij veel gezien in 1 mnd tijd. tis maar goed dat je een blog bijhoudt want als je straks ooit weer thuis bent weet je niet meer wat je allemaal gedaan hebt......ZOVEEEEEEEELLLLLLL. Maar wat gaaf! Wist ook niet dat Nw Zeeland zo mooi was, maar schijnt dat ik daar ik toch ook een keertje nog naar toe moet....leuk joh varen tussen de zeehondjes en die dolfijnen, mooi he! tja en de bergen...ben er ook gek van. Vind je sportief hoor met je hiken en wandelen! Al nieuwe bergschoenen gekocht, want die zullen wel versleten zijn haha.
en dan nu gewoon weer aan het werk.......zal effe wennen zijn....maar je hebt heerlijk weer volgens mij dus dat moet vast gaan lukken! succes met het vinden van iets leuks!
wens je veel plezier toe en blijf genieten!

hartelijke groet LIanne

paps

Net je blog gelezen. Natuurlijk had je al veel verteld tijdens onze skype sessies maar als je dit leest lijkt het net of we een beetje met je mee kijken. Als ik mijn ogen dicht doe zie ik mijn droomland zo voor me. Het is een echt spannend meisjesboek. :-) Hoop dat het werken gaat lukken, een klein buffertje kan nooit geen kwaad. Maar zeker niet vergeten om ook in de omgeving van Perth leuke dingen te doen. Maar dat zal zeker geen probleem zijn voor onze wereldreiziger. Veel plezier de komende maand aan de westkust. Op naar de volgende blog !! XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active